Inspiratie van het afgelopen jaar

vision

Voor het jaar 2016 heb ik een tijd geleden een Vision Board gemaakt. Dit is een canvas waar je dingen opschrijft of opplakt om zo je doelen, dromen of ideeën vast te leggen en visueel te maken. Het leek me leuk om zoiets te maken zodat ik mezelf het hele jaar door kon blijven herinneren wat ik wilde bereiken of doen. Voor mij is het vooral een inspiratiebron geweest. Mijn gepersonaliseerde canvas hangt nu al een jaar boven m’n bureau, elke dag wordt ik geconfronteerd met mijn eigen ideeën voor het jaar. En dat is nou ook precies de bedoeling. Nu is het natuurlijk de vraag wat ik ervan gebakken heb ik 2016. We zitten pas net twee weken in 2017, dus een perfect moment om eens even terug te blikken als je het mij vraagt.

– ‘Mislukt? Geeft niks’

Dit is één van de quotes die ik op mijn Vision Board heb staan die mij altijd aan het denken zet. Ik vind het een foute gedachte dat als iets ‘mislukt’, je gelijk zou hebben gefaald. Bij mij kan dit soms wel de overheersende gedachte zijn als iets in mijn ogen is mislukt (ik zeg ‘in mijn ogen’ aangezien niet iedereen het met die gedachte eens zal zijn). Ik probeer mezelf eraan te herinneren dat het leven uit vallen en opstaan bestaat, en daar leer je van. Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn dat niet alles in één keer zal gaan lukken, dat heeft iedereen!

Stel, je spaghetti is mislukt omdat je de pan hebt laten aanbranden. Top! Nu weet je dat je de volgende keer het gas minder hoog moet zetten (;

– ‘Perfectie? Dat is kinderachtig’

 Deze slaat eigenlijk een beetje terug op de quote hierboven. Ten eerste, perfectie bestaat niet. Daarom zou je er ook niet naar moeten streven. Ik heb hier wel altijd de neiging toe, maar dat is zonde van m’n tijd. Ik kan soms dagen aan een opdracht zitten om deze maar zo ‘perfect’ mogelijk te maken (gelukkig bestaan er deadlines..). Ten tweede, accepteer dat sommige dingen in je eigen ogen nooit perfect zullen zijn. Simpelweg omdat het niet kan. Is het dan nooit goed? Jawel, voor andere mensen was het vaak allang goed.

-‘Oeps! Hé, het is oké’

 Hier kan ik kort en krachtig over zijn; durf fouten te maken! Het is oké.

-‘Vind je eigen ritme’

Heel belangrijk! Iedereen heeft een eigen manier van doen en daardoor ook een eigen ‘ritme’. Met ritme bedoel ik hier niet perse hoe laat je naar bed gaat en hoe laat je opstaat. Ik bedoel meer de manier waarop je je tijd indeelt. De één zal een dag nodig hebben voor het maken van bijvoorbeeld een schoolopdracht, terwijl de ander hier een uurtje overdoet. Ik ben meer die eerste, en dat weet ik ook van mezelf. Ik probeer daarom te letten op wat ik doe met m’n tijd. Ik spreek maar al te graag met vriendinnen af en ik ga graag opstap. Door de tijd die ik heb goed in te delen voorkom ik stress en kan ik ook nog leuke dingen doen.

-‘Lang leve de vriendschap’

Vriendschap is zo ontzettend belangrijk als je het mij vraagt. Toen ik deze quote begin 2016 op mijn Vision Board plakte, wist ik nog niet dat vriendschap meer dan ooit belangrijk voor mij zou gaan worden dat jaar. In 2016 zijn er een paar dingen gebeurd in mijn leven waarop ik niet wist wat ik had gedaan zonder mijn lieve vrienden. Het is vaak te makkelijk om je vrienden voor lief te nemen. Ik kwam er in 2016 achter dat ik in het verleden niet altijd even dankbaar was voor de vriendschappen die ik had, ik realiseer me nu dat zoiets erg zonde is. Dus, lang leve de vriendschap!

-Het glas water

Deze is even wat anders dan de andere, maar ik wil het toch toevoegen aan het lijstje. Als je goed kijkt zie je op het Vision Board een glas water staan. In 2016 wilde ik ECHT op de hoeveelheid water die ik binnenkreeg op een dag gaan letten. Ik dronk hiervoor veel te weinig en daar kwam ik vaak aan het einde van de dag pas achter. Ik hoor dit ook vaak genoeg van andere mensen. Ik probeer anderen ook maar al te graag te motiveren om genoeg water te drinken. Mij is het ook gelukt! Om jou ook even te motiveren zijn hier een paar voordelen van veel water drinken:

  • Het is onwijs goed voor je huid en je haar
  • Het zorgt ervoor dat de gifstoffen uit je lichaam wegspoelen
  • Het verhoogt je energie
  • Je mag er zoveel van als je maar wilt (soort van)

CHEERS!

Ik heb de, naar mijn mening, belangrijkste aspecten uitgelegd. Sommige waren ook niet zo interessant namelijk. Ik wilde m’n rijbewijs halen en dat is gelukt (!). Ik wilde mijn EHBO diploma halen, dat is dan weer niet gelukt. Hopelijk heb je hier een beetje inspiratie uit op gedaan en heb je mij ook een stukje beter leren kennen. Natuurlijk ga ik voor 2017 ook weer aan de slag met een Vision Board, jij ook?

 

Geef een reactie

